Zodra een website online staat is het van belang om zicht te houden op wat er op de vele pagina's van een website gebeurd qua bezoekersaantallen, welke pagina's er bezocht, waar de bezoekers vandaan komen en meer. Hiernaast is het ook van belang dat de website doet waar het voor bedoeld is qua bruikbaarheid. Deze informatie kan dan weer gebruikt worden om de webpagina nog verder te optimaliseren.
Onder de naam Google Search Console heeft Google een rij tools samengebracht die voor een website ontwikkelaar zeer van belang zijn. In het verleden stond deze dienst bekend onder de naam Webmastertools. Binnen de Search Console is het mogelijk om XML sitemap bestanden te uploaden, meldingen te ontvangen over mogelijke issues op specifieke pagina's en meer.
Lees verderOm te zien of al het harde werk heeft geholpen is het voor het optimaliseren van de website van belang dat het zichtbaar wordt wat de bezoekers doen. Op welke pagina komen ze binnen, welke weg wordt er binnen de website bewandeld en waar vertrekken de bezoekers weer.
Hiernaast hebben de meeste Sociale media tools ook wel een functie ingebouwd om de bezoekers te monitoren.
Het optimaliseren van bestandsgroottes is natuurlijk van belang. Hoe sneller de webpagina laadt hoe beter. Hier een aantal tools die daarbij erg goed helpen.
Social media tools
Voor zoekmachineoptimalisatie is het van groot belang dat de pagina's van een website gedeeld worden. Sociale media optimalisatie is dan ook van groot belang. Hier dan ook even een rijtje links die hierbij goed kunnen helpen.