Zoekmachineoptimalisatie via externe SEO

Voor een website wil iedereen graag zo veel mogelijk bezoeker. Immers; hoe meer bezoekers hoe meer geld je potentieel kan verdienen. Toch moet je niet van het ene op het andere moment overal zomaar je URL neerleggen. Zoekmachines als Google houden van organisch groeiende websites. Dat betekend dat als je URL van het ene op het andere moment, zonder duidelijke oorzaak, op verschrikkelijk veel andere websites tevoorschijn komt het waarschijnlijk is dat een zoekmachine dit ook "ziet" en er geen waarde aan hecht. Sterker nog: het zou kunnen zijn dat de URL in kwestie zelfs minder waardevol geacht wordt waardoor de URL in kwestie juist lager in de zoekresultaten eindigd.

Ga dus niet als een bezetene de website aanmelden bij de diverse webpagina's die claimen je website aan te melden op 500+ of zelfs 1000+ webpagina's. Over het algemeen doen deze websites precies wat ze beloven. Ze melden je aan en plaatsen je link op een heleboel websites. Het probleem alleen is dat dit vaak webpagina's zijn die niet heel goed bekend staan bij de zoekmachines. Komt je link te vaak voor op dit soort webpagina's dan zal ook jouw pagina een negatieve weerslag ondervinden. Hoe goed de website ook geoptimaliseerd is; een negatieve vlag van bijvoorbeeld Google is heel moeilijk weg te werken.

De beste methode om zo goed mogelijk te scoren in zoekmachineland is het rustig aan op te bouwen. Dit kost tijd, veel tijd, maar uiteindelijk is kwaliteit beter dan kwantiteit. Er zijn online twee manieren om een webpagina meer aanzien te geven in zoekmachineland. Dit zijn andere websites en social media.

Lees verder

Social media

Het hebben van social media pagina's is voor een website een handige tool. Hiermee kunnen websites gemakkelijk gepromoot worden onder belanghebbenden echter kost dit veel, heel veel, tijd. Denk hierbij aan Facebook, Twitter en LinkedIn. Gebruik hierbij de mogelijkheden van de individuele social media sites. Maak gebruik van bedrijfspagina's maar ook van groepen met een, voor jou website, relevant onderwerp om een website te promoten. Gebruik hiernaast de diverse social media buttons op de website. Ook hiervoor geldt; ga niet spammen en zorg voor een organische opbouw van bezoekers en dus ook likes.

Zoals hierboven aangegeven is het hebben van een of meerdere social mediapagina's een handige tool. Toch is dit niet noodzakelijk. Wat belangrijker is dat men via die sociale media de URL van de te promoten pagina deelt. Dit is vrij simpel te doen door op de pagina de mogelijkheid te plaatsen voor bezoekers om de pagina in kwestie te delen. Voordelen hiervan zijn dat het geen extra tijd kost en omdat het gedeeld wordt door bezoekers zal dit vrijwel altijd organisch gaan. Nadeel is wel dat dit niet van het ene op het andere moment geregeld is.

Websites van derden

Andere websites of blogs zijn een goede plek om je URL te plaatsen. Een manier om dit redelijk simpel te doen is te schrijven op weblogs en, als de mogelijkheid er is, te reageren op andere relevante artikelen. Hier kan je ook direct, in de reactie, je URL neerzetten. Houd er wel rekening mee dat als deze webpagina's goed geprogrammeerd zijn, de mogelijkheid bestaat dat de URL die je plaatst direct een no-follow-tag krijgt. Je URL wordt dan genegeerd door de zoekmachines en dan is het plaatsen van een link voor de zoekmachines redelijk zinloos. Uiteraard kan een andere bezoeker via die weg wel weer op de gewenste pagina terecht komen.

Lees verder

Linkruilen

Een andere manier om een URL op andere websites te krijgen is te linkruilen met andere websites. Een linkruil is eigenlijk heel simpel. Zoek een andere website met een linkruil of partnerpagina maar wel een die qua onderwerp overeenkomsten heeft met de pagina waarmee je een link wil ruilen. Neem contact op met deze website en vraag om een linkruil. Als deze akkoord gaat, plaats je een link met de URL van de andere link op jouw pagina en de andere webmaster doet hetzelfde. Dit is de gemakkelijkste versie van een linkruil en dit noemen we een AB-linkruil: website A plaatst de URL van website B en andersom. Helaas vindt een zoekmachine als Google dat dit een negatieve beïnvloeding is van een organische groei van een website en dus kan dit je ranking negatief beïnvloeden. Toch hoeven we deze techniek niet overboord te gooien.

De manier om toch gebruik te maken van de linkruil techniek zonder dat dit een negatieve invloed heeft op de ranking is een ABC- of zelfs een ABCD-linkruil. Een vereiste is wel dat één van de partijen meerdere websites in beheer heeft. Het werkt bijna net zo simpel als een gewone linkruil. Website A plaatst nog steeds de URL van website B alleen website B plaatst de URL van website A op webpagina C. Op deze manier ziet een zoekmachine geen directe link tussen de geplaatste URL's en zal er ook geen negatieve consequentie volgen.
Als beide partijen beschikken over meerdere pagina's dan kan een ABCD-linkruil een optie zijn. Hierbij zijn websites A en B van een eigenaar en websites C en D van een andere eigenaar. Website A plaatst een URL van website D. In ruil hiervoor plaatst website C een URL van website B. Hiernaast komt een URL van website C op website B en in ruil hiervoor komt de URL van website A op website D. Op deze manier kunnen meerdere website gepromoot worden zonder negatieve consequentie op de ranking in de zoekmachines.

Even als samenvatting:
A plaatst URL van D
B plaatst URL van C
C plaatst URL van B
D plaatst URL van A

Een vereiste van een ABC-linkruil is dat in elk geval één van beide partijen meerdere websites heeft. Voor een ABCD-linkruil moeten beide partijen meerdere websites beheren. In dit geval kan het voordelig zijn één of meerdere startpagina-achtige pagina's te beheren waar je URL's op kan plaatsen. Zorg er dan wel voor dat deze ook netjes beheerd is en dat deze niet volgegooid wordt met onzinnige URL's. Ook deze linkpagina's kunnen negatief beoordeeld worden door de zoekmachines wat weer invloed heeft op de website die je wil laten groeien.